H O T Ă R Â R E A NR……..
din ………………………...2013
privind
aprobarea normelor specifice privind managementul de funcţionare al
asociaţiilor de proprietari din municipiul Tirgu Mureş
Consiliul
Local al Municipiului Tîrgu Mureş întrunit în şedinţa ordinară,
Văzând expunerea de motive nr.293/09.10.2013 a viceprimarului Ionela
Ciotlăuş privind aprobarea normelor specifice privind managementul de
funcţionare al asociaţiilor de proprietari din municipiul Tîrgu Mureş,
Având în vedere:
Prevederile Art.
52 si Art.53 din Legea nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
În temeiul Art.
38, alin (3), Art. 46, alin (1) şi Art. 50 din Legea nr. 215/2001
a administraţiei publice locale:
Art. 1. - Se
aprobă Normele specifice privind
managementul de funcţionare al asociaţiilor de proprietari din municipiul Tîrgu
Mureş, prevăzute în anexa nr.1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Prezentele norme vor fi tipărite intr-o broşură ce va fi pusă la dispoziţia
asociaţiilor de proprietari, precum şi persoanelor interesate, contracost.
Art. 3. - Cu
ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se împuterniceşte Primarul municipiului
Tîrgu Mureş dr.Dorin Florea prin Direcţia Şcoli.
Viza de legalitate
Secretarul muncipiului Tîrgu Mureş
Maria Cioban
R O M Â N I A
JUDEŢUL MUREŞ
MUNICIPIUL TÎRGU
MUREŞ
Nr.293/09.10.2013
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre
referitor la aprobarea normelor specifice privind managementul de funcţionare
al asociaţiilor de proprietari din municipiulTîrgu Mureş
Potrivit
prevederilor legale de înfiinţare, organizare si funcţionare cu respectarea mai
multor acte normative respectiv: Legea nr.114/1996 privind locuinţele, Legea
nr.230/2007 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari
precum şi normele metodologice de aplicare a acesteia conform HG nr.1588/2007,
Legea nr.22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legatură cu gestionarea bunurilor persoanelor juridice, legea
nr.82/1991 a contabilităţii, republicată, Codul muncii, Codul civil, Codul
Fiscal,
Consiliul
Local, prin intermediul compartimentului specializat din aparatul propriu,
acţionează pentru îndrumarea şi sprijinirea asociaţiilor de proprietari pentru
respectarea prevederilor legale, precum şi pentru îndeplinirea de către acestea
a obligaţiilor ce le revin pentru administrarea, gestionarea si întreţinerea
construcţiilor şi instalaţiilor din condominii.
Astfel,
pentru a crea un cadru unitar de aplicare a acestor numeroase reglementări ce
cad sub incidenţa activităţii şi pentru
rezolvarea cât mai corectă a problemelor numeroase cu care se confruntă
asociaţiile de proprietari, se impune stabilirea unor reglementări specifice
care să îmbunătăţească activitatea acestora.
Având în
vedere cele de mai sus, propun aprobarea acestor norme specifice de funcţionare
ale asociaţiilor de proprietari din municipiul Tîrgu Mureş.
Drept
pentru care s-a elaborat alăturatul proiect de hotărâre.
Viceprimar
Ec.Ionela
Ciotlăuş
ANEXA
NR.1
a Consiliului
Local al Municipiului Tîrgu Mureş
NORMELE
SPECIFICE PRIVIND MANAGEMENTUL DE FUNCŢIONARE
al
ASOCIAŢIILOR
DE PROPRIETARI
din
municipiul Tîrgu Mureş
INTRODUCERE
1.
Baza legală a înfiinţării,
organizării şi funcţionării asociaţiei de proprietari
- Legea nr.230/2007 – privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari;
- Hotărârea
de Guvern nr.1588/2007 pentru aprobarea
normelor metodologice de aplicare a Legii nr.230/2007;
- Legea nr. 114/1996 - cu
modificările şi completările ulterioare ;
- H.G. 1275/2000 privind
aprobarea normelor metodologice pentru punerea în
aplicare a prevederilor legii
locuinţei nr. 114/1996, cu modificările şi completările
ulterioare;
- O.G. nr. 85/2001 privind
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari ;
- Legea nr. 234/2002 pentru
aprobarea O.G.nr. 85/2001;
- Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor;
- Legea nr. 82/1991 – legea
contabilităţii, republicată cu modificările şi completările
ulterioare şi regulamentul de
aplicare;
- Legea nr.175/2010 pentru
modificarea Legii nr.230/2007;
- Codul Muncii;
- Codul Civil;
- Codul Fiscal.
CAPITOLUL
I
MANAGEMENTUL
ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
Art.
1 Prin managementul asociaţiei de proprietari se înţelege
modalitatea prin care se asigură un management de proprietate (administrarea
propriu – zisă a structurii clădirii a instalaţiilor şi tuturor elementelor
proprietăţii comune, funcţionarea centralelor termice sau a punctelor termice
aflate în proprietatea sau administrarea asociaţiei) şi un management financiar
(contabilitate şi casierie) de calitate.
Art.
2 Prin management de proprietate se înţelege administrarea propriu –
zisă a clădirii , a instalaţiilor şi a tuturor elementelor proprietăţii comune.
Art.
3 Administrarea clădirilor de locuit are ca obiect asigurarea
utilizării clădirii în scopul pentru care a fost construită, în condiţiile
menţinerii pe toată durata de existenţă a performanţelor tehnice, funcţionale
şi calitative ale acesteia.
Art.
4 Activitatea de management de proprietate şi management financiar
se asigură fie de persoane fizice angajate prin contracte individuale de muncă
, fie de persoane juridice prin contracte de management (de prestări servicii
), în funcţie de hotărârea Adunării Generale.
Art. 5
Managerul de condominiu este persoana fizică sau juridică care va
reprezenta interesele particulare şi colective ale unui condominiu cu asumarea
răspunderilor ce derivă din aceasta. Având în vedere complexitatea activităţii
de administrare a unei clădiri cu mai multe locuinţe, managerul de condominiu
va trebui să întrunească mai multe calităţi, absolut necesare pentru obţinerea
celor mai bune rezultate la locul de muncă (capacitatea de a organiza, de a
analiza, de a planifica, de a rezolva şi de a verifica orice chestiune ce cade
în competenţa sa, abilităţi în comunicare, prestanţă, imparţialitate, pricepere
psihologică, pragmatism, eficienţă şi interes pentru calitatea muncii şi pentru
îmbunătăţirea performanţelor profesionale, capacitate de a lucra în echipă,
capacitatea de înţelegere şi de soluţionare a diferitelor divergenţe/conflicte
ce pot apărea între membrii condominiului, competenţă în implementarea şi
utilizarea conceptelor, tehnicilor, metodelor şi instrumentelor cu efecte
pozitive pentru realizarea unui management de calitate).
Art.
6 Administratorii de imobile pot cumula şi funcţia de contabil şi
casier, asigurând astfel managementul financiar al asociaţiei de proprietari.
Pentru a putea asigura managementul financiar, administratorul trebuie să
dovedească că este atestat în domeniu.
Art.
7 Asociaţia de proprietari, în cadrul Adunării Generale trebuie să
hotărască dacă managementul asociaţiei va fi asigurat de o persoană fizică sau
dacă va fi încheiat un contract de administrare cu o persoană juridică
specializată .
Art.
8 Administratorul, persoană fizică va fi angajat cu contract
individual de muncă, indiferent de forma
acestuia, în conformitate cu prevederile Codului Muncii , salariul cu care
va fi retribuit urmând a fi stabilit în cadrul unei şedinţe de Comitet
executiv, ce va a fi pusă în discuţia următoarei Adunări Generale.
Art.
9 Administratorul nu poate reprezenta asociaţia de proprietari, nu
poate încheia contracte şi nu îşi poate asuma obligaţii în numele acesteia,
decât în baza unei procuri speciale date în acest sens de către preşedintele
asociaţiei, singurul care o poate reprezenta în mod legal.
Art.
10 Administratorul – persoană fizică trebuie să fie atestată în
condiţiile Legii nr. 234/2002 şi H.G. nr. 400/2003 de către o comisie de
atestare formată de Consiliul Local prin hotărâre. Comisia de atestare poate
lua decizii cu privire la reexaminare periodică a administratorilor atestaţi,
în vederea reevaluării capacităţii de a ocupa această funcţie. Reexaminarea se
poate declanşa ca urmare a propunerii motivate a compartimentului specializat
al consiliului local, sesizat din oficiu sau la cererea comitetului executiv al
asociaţiei de proprietari.
Art.
11 Nu pot fi administratori de imobile şi nu pot fi atestate
persoanele care :
- nu au o pregătire profesională
corespunzătoare ;
- nu au capacitate deplină de
exerciţiu;
- nu au starea de sănătate şi
profilul psihologic corespunzătoare desfăşurării unei
astfel de activităţi , confirmată în scris de medicul de familie ;
- nu cunoaşte legislaţia
specifică administrării condominiilor ;
- a suferit o condamnare
definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni;
- a produs delapidări la vechiul
loc de muncă .
Art.
12 Nu pot fi cenzori la asociaţia de proprietari persoanele care:
- nu au pregatire minimă în
domeniul financiar;
- care au activat la asociaţii de
proprietari unde s-au demonstrat delapidări şi lipsuri in
gestiune;
- care au suferit o condamnare
definitivă pentru săvârşirea cu intenţie a unei
infracţiuni.
Art.
13 În desfăşurarea activităţii de management de proprietate, administratorul
are următoarele atribuţii :
a) efectuarea formalităţilor necesare în
angajarea contractelor cu furnizorii serviciilor necesare pentru exploatarea şi
întreţinerea condominiului (inclusiv instalaţiile şi echipamentele aflate în
proprietate comună ), derularea şi urmărirea realizării acestor contracte ;
b) urmărirea comportării în timp
a construcţiei, pe toată durata contractului; întocmirea fişelor tehnice
periodice cu privire la starea clădirii şi a instalaţiilor acesteia; asigurarea
punerii în siguranţă a clădirii potrivit prevederilor legale , evidenţierea în
cartea tehnică a clădirii a tuturor modificărilor aduse, în condiţiile
stabilite de statut şi de legile în vigoare , la părţile comune ale
condominiului ;
c) răspunderea faţă de
funcţionalitatea şi integritatea elementelor proprietăţii comune;
d) procurarea materialelor
necesare întreţinerii şi reparaţiilor curente ale elementelor proprietăţii
comune , răspunderea asupra integrităţii acestora ;
e) înştiinţarea comitetului
executiv al asociaţiei de proprietari şi luarea măsurilor necesare pentru
efectuarea la timp şi eficient a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ;
supune spre aprobarea comitetului executiv ofertele pentru efectuarea
lucrărilor de întreţinere şi reparaţii aprobate de adunarea generală a
asociaţiei de proprietari ;
f) angajarea şi urmărirea
realizării contractelor aprobate de adunarea generală, încheiate cu persoane
fizice sau juridice pentru : reparaţii, închirierea unor spaţii sau elemente
din proprietatea comună, activităţi sociale şi alte tipuri de activităţi. În
contractele privind reparaţiile se vor prevedea clauze referitoare la perioada
de garanţie a lucrărilor executate conform normativelor tehnice în vigoare;
g) verificarea contractelor de
închiriere între asociaţia de proprietari şi persoane fizice sau juridice care
folosesc spaţii ori elemente din proprietatea comună. Dacă aceste contracte nu
există administratorii îi înştiinţează pe cei în cauză, punându-le în vedere ca
în termen de 30 de zile lucrătoare să încheie contracte cu asociaţia de
proprietari;
h) supravegherea execuţiei
lucrărilor de reparaţii şi întreţinere şi participarea la recepţia lor,
consemnând finalizarea acestora; asigură efectuarea de plăţi corespunzătoare
stadiului lucrării;
i) controlul personalului angajat
de asociaţia de proprietari pentru curăţenie, încărcarea şi evacuarea gunoiului
menajer şi alte activităţi;
j) inspectarea periodică (cel
puţin o dată pe trimestru) a construcţiilor şi instalaţiilor aflate în
proprietate comună;
k) asigurarea cunoşterii şi
respectării regulilor de locuit în condominiu;
Art.
14 Indiferent dacă managementul financiar al asociaţiei de
proprietari este asigurat de administrator care îndeplineşte şi funcţia de
contabil sau de o persoană fizică angajată de asociaţie în funcţia de contabil,
acesta se realizează prin :
a) gestionarea bunurilor şi
fondurilor băneşti;
b) întocmirea listelor lunare de
plăţi , afişarea acestora la fiecare scară în parte în termen de maxim 5 zile
de la data primirii ultimei facturi.Modelul listei de plata a cheltuielilor de întreţinere
va fi cel prezentat în anexa 1 la prezentul act normativ, astfel cum acesta
este reglementat de Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2329/2001.Lista
de plată va trebui să cuprindă, în mod obligatoriu, următoarele date: data
afişării, data scadentă şi coefientul de penalizări ce urmează a fi aplicat
pentru plata cu întârziere.
c) încasarea cotelor de
contribuţie a proprietarilor la cheltuielile curente, la formarea fondului de
rulment , a celui de reparaţii sau investiţii ;
d) efectuarea plăţilor pentru
furnizorii de servicii ( inclusiv pentru persoanele stabilite de adunarea
generală a asociaţiei de proprietari de a fi retribuite );
e) calcularea şi încasarea
penalizărilor conform legislaţiei în vigoare şi a sistemului aprobat de
adunarea generală a asociaţiei de proprietari ;
f) sesizarea comitetului executiv
în vederea somării restanţierilor şi aplicarea procedurii de recuperare a
restanţelor , cu penalizările respective (dacă în timp de 90 de zile nu a
încasat restanţele, aceştia sunt declaraţi rău – platnici şi acţionaţi în judecată
prin preşedintele asociaţiei de proprietari);
g) actualizarea fondului de
rulment şi a fondului de reparaţii conform hotărârii adunării generale;
h) întocmirea şi păstrarea
evidenţelor contabile şi a registrelor asociaţiei de proprietari;
l) întocmirea şi păstrarea
condicii de prezenţă şi prezentarea acesteia preşedintelui pentru verificare şi
confirmare(cel puţin o dată pe săptămână);
m) întocmirea statelor de plată
şi prezentarea lor preşedintelui asociaţiei şi preşedintelui comisiei de
cenzori pentru verificare şi aprobare; în lipsa acestor aprobări,
administratorul nu va efectua plata salariilor şi a celorlalte tipuri de
indemnizaţii;
n) prezentarea la solicitarea
comitetului executiv, a comisiei de cenzori sau a organelor de control din
cadrul Consiliului Local a rapoartelor sau a documentelor necesare unor
verificări financiar – contabile a asociaţiei de proprietari;
o) controlul facturării corecte a
consumurilor în funcţie de indexul contoarelor de la bloc sau al contoarelor
din apartamente, conform prevederilor legale şi în funcţie de normele
metodologice de repartizare a consumurilor.
p) verificarea periodică a
corectitudinii declarării consumurilor de apă rece şi apă caldă menajeră de
către proprietari;
q) întocmirea registrului de
corespondenţă. În prima parte a registrului se înregistrează toate documentele
primite în asociaţie, în partea a doua se înregistrează toate documentele care
ies din asociaţie. Nici un document nu intră şi nu iese din asociaţie fără să
fie înregistrat în acest registru. Administratorul este obligat să primească
toate cererile şi reclamaţiile de la proprietari/chiriaşi, să le înregistreze
şi să le prezinte preşedintelui asociaţiei.
PREVEDERI PRIVIND
TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
Art.
15 Preşedintele asociaţiei este obligat să citească toate documentele
prezentate de administrator şi după aceea să le repartizeze persoanelor
responsabile pentru a le rezolva, care sunt obligate să verifice cele sesizate
şi să formuleze răspuns legal şi să-l prezinte preşedintelui pentru semnat. Conform
prevederilor legale, preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să
răspundă la cereri şi reclamaţii în termen de 5 zile de la înregistrarea
acestora, iar administratorul se va ocupa de înregistrarea şi transmiterea răspunsului
către petent.
Art.
16 Preşedintele, administratorul şi cenzorul au
obligaţia de a asigura transparenţa activităţii asociaţiei de proprietari.
Pentru aceasta au obligaţia de a prezenta membrilor asociaţiei de proprietari:
situaţia financiar – contabilă a asociaţiei, documentele justificative,
contractele încheiate cu furnizorii de servicii sau pentru reparaţia şi
întreţinerea părţilor comune sau pentru închirierea spaţiilor comune şi oricare
alte documente care se referă la modul de întocmire a listelor de plată lunare,
administrarea condominiului şi cheltuirea banilor proprietarilor, etc..
Preşedintele, cenzorul şi
administratorul sunt obligaţi să dea explicaţii tuturor proprietarilor,
chiriaşilor la toate întrebările acestora privind calculul cotei de contribuţie
la cheltuielile asociaţiei de proprietari, administrarea condominiului şi
cheltuirea banilor proprietarilor, conform prevederilor legale.
Art.
17 Prin grija preşedintelui şi administratorului la Asociaţia de
proprietari se confecţionează următoarele ştampile:
-ştampila
rotundă cu antetul asociaţiei de proprietari, care se păstrează şi se foloseşte
numai de către preşedintele asociaţiei de proprietari, iar în lipsa acestuia de
către cel care-i ţine locul. ştampila se ridică de la administratorul
asociaţiei pe bază de semnătură şi proces – verbal, în care se specifică clar
câteva reguli de păstrare şi folosire, data şi ora când a fost ridicată.
-ştampila
triunghiulară cu antetul asociaţiei de proprietari şi inscripţia “ CENZOR “,
care se păstrează şi se foloseşte numai de către preşedintele comisiei de
cenzori. ştampila se ridică de la administratorul asociaţiei pe bază de
semnătură şi de proces – verbal, în care să se specifice câteva reguli de
păstrare şi folosire, data şi ora când a fost ridicată.
-ştampila
dreptunghiulară cu antetul asociaţiei de proprietari, Nr. …, Anul …, Luna …,
Zi…, care se păstrează şi se foloseşte numai de către administratorul
asociaţiei şi se pune pe toate documentele care intră sau ies din asociaţie,
dându-se astfel număr de înregistrare tuturor documentelor care intră sau ies
din asociaţie. ştampila se ridică de la preşedintele asociaţiei de proprietari
pe bază de semnătură şi de proces – verbal, în care să se stipuleze câteva
reguli de păstrare şi folosire, data şi ora când a fost ridicată. Pe procesul –
verbal la persoana care predă va semna preşedintele asociaţiei de proprietari.
Persoanele care semnează de
ridicarea ştampilelor vor răspunde civil sau penal de păstrarea şi folosirea
legală a acestor ştampile. Înstrăinarea lor este strict interzisă, aceasta
făcându-se numai pe bază de semnătură şi de proces – verbal.
Art.
18 La avizierul fiecărei scări din cadrul asociaţiei de proprietari
va fi afişat un tabel cu persoanele alese legal, în conducerea asociaţiei de proprietari,
după următorul model:
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI Nr. ……… AVIZAT
STR. ……………………………, Nr. ………. PREŞEDINTELE ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
Bl.………….,Sc.….,Telefon……………..
Cod fiscal ……………………………….
Cont nr. …………………………., la ……….
TABEL
NOMINAL
CU
ORGANELE DE CONDUCERE ALESE ÎN ADUNAREA GENERALĂ ŞI
CU
PERSONALUL DE ADMINISTRARE ŞI ÎNTREŢINERE ANGAJAT
COMITET EXECUTIV
NUME si
PRENUME
|
COMITETUL
EXECUTIV
|
|
1
|
Preşedinte
|
|
2
|
Vicepreşedinte
|
|
3
|
Secretar
|
|
4
|
Membru
|
|
5
|
Membru
|
COMISIA DE CENZORI
NUME si
PRENUME
|
Comisia
de cenzori
|
|
1
|
Preşedinte
|
|
4
|
Membru
|
|
5
|
Membru
|
ANGAJAŢI
NUME si
PRENUME
|
COMITETUL
EXECUTIV
|
|
1
|
Administrator
|
|
2
|
Femeie
serviciu
|
|
3
|
Femeie
serviciu
|
|
4
|
Instalator
|
SALARIZAREA
PERSONALULUI ANGAJAT ŞI INDEMNIZAREA PERSOANELOR ALESE
ÎN
FUNCŢII DE CONDUCERE ÎN CADRUL ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
Art.
19 Atât conducerea asociaţiei de proprietari cât şi cenzorii şi
administratorul sunt aleşi de către proprietari, în faţa cărora sunt obligaţi
să răspundă la toate solicitările acestora. Cei ce nu se achită de aceste
sarcini pot fi schimbaţi din funcţie de către adunarea generală. Pentru ca
proprietarii să fie deserviţi calitativ, cei aleşi trebuiesc remuneraţi ca
atare. Nu se poate cere unui preşedinte să se implice într-o activitate
laborioasă fără să fie plătit.
Art.
20 Este interzisă scutirea de la plata anumitor cheltuieli de
întreţinere a persoanelor alese în conducerea asociaţiei de proprietari, a
cenzorilor şi a persoanelor care desfăşoară activităţi lucrative în folosul
asociaţiei de proprietari (şef de scară, etc.) este o practică larg întâlnită,
această modalitate de recompensare nu îşi găseşte nici un suport legal.
Art.
21 Personalul din cadrul asociaţiei de proprietari trebuie angajat cu
contract individual de muncă , conform prevederilor Codului Muncii.
Art.
22 Drepturile salariale pentru adminstratorul asociaţiei, care
îndeplinişte şi funcţiile de contabil şi casier sunt stabilite în adunarea
generală a proprietarilor.
Art.
23 Preşedintele asociaţiei de proprietari şi cenzorul pot primi, cu
aprobarea adunării generale, indemnizaţii reprezentând 75%, respectiv 50% din
salariul stabilit pentru administrator. Aceste indemnizaţii sunt orientative.
Indemnizaţia se primeşte în baza unui contract de muncă sau a unui contract
încheiat cu PF autorizată înregistrată cu Cod Fiscal.
CAPITOLUL II
DREPTURILE
ŞI OBLIGAŢIILE PROPRIETARILOR ÎN CADRUL
ASOCIAŢIEI
DE PROPRIETARI
Art.
24 Drepturile şi obligaţiile proprietarilor în cadrul asociaţiei de
proprietari reprezintă o noţiune ce implică două aspecte: pe de o parte, dreptul
de proprietate individuală a fiecăruia poate fi exercitat numai conform
destinaţiei sale economice şi sociale recunoscute de lege, ceea ce implică
obligaţia proprietarilor de a se limita la folosirea normală a bunului conform
destinaţiei sale de spaţiu de locuit şi de a nu stânjeni sub nici o formă pe
ceilalţi proprietari în exercitarea dreptului lor, iar pe de altă parte, dreptul
asupra proprietăţii comune specifică condominiului care impune
coproprietarului obligaţia ca prin exercitarea dreptului său de folosinţă
asupra acestor părţi să nu lezeze dreptul de aceeaşi natură a celorlaţi
coproprietari, utilizarea proprietăţii comune să corespundă destinaţiei sale şi
fiecare dintre coproprietari să suporte, proproţional cu întinderea cotei sale,
cheltuielile de conservare şi întreţinere a acesteia.
Art.
25 Proprietarii au în principal următoarele drepturi
:
a) să participe la adunarea
generală a proprietarilor, să aleagă şi să fie alesi în organele de conducere
ale asociaţiei de proprietari ;
b) să primească explicaţii cu
privire la calculul cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei şi să îl
conteste preşedintelui în termen de 10 zile de la afişarea listei cuprinzând
cuantumul stabilit al acestei cote; contestaţia nu suspendă plata contribuţiei.
Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie
în termen de 5 zile . Neexercitarea acestui drept nu îl impiedică pe
proprietar, ca în cadrul acţiunii în pretenţii exercitată de asociaţie
împotriva sa, să dovedească nelegalitatea stabilirii acestor cote;
c) să folosească spaţiile şi
instalaţiile comune din interiorul şi exteriorul clădirii, fără a stânjeni în
vreun fel utilizarea în egală măsură a acestora de către ceilalţi
coproprietari.
Art.
26 Proprietarii au în principal următoarele obligaţii:
a) contribuirea la constituirea
mijloacelor băneşti şi materiale ale asociaţiei de proprietari şi achitarea la
termenul stabilit a cotei de contribuţie ce le revin în cadrul cheltuielilor
asociaţiei;
b) întreţinerea în bune condiţii
a spaţiilor şi instalaţiilor comune din interiorul şi exteriorul clădirii şi
luarea măsurilor pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă şi de
funcţionalitate a locuinţei şi a spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă din folosinţa exclusivă;
c) contribuirea la repararea sau
după caz la consolidarea şi menţinerea în stare de siguranţă a proprietăţii comune
indivize din cadrul condominiului;
d) să permită accesul
reprezentanţilor asociaţiei de proprietari pentru verificare şi citirea lunară
a aparatelor de măsură(apometre).
Art.
27 Proprietarul unui apartament sau al unui spaţiu cu altă destinaţie
decât cea de locuinţă din cadrul unui condominiu are obligaţia să accepte
accesul în apartamentul său al unui reprezentant al asociaţiei , cu un preaviz
de 15 zile, atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare sau să se
înlocuiască elemente din proprietatea comună la care poate avea acces numai din
respectivul apartament. Fac excepţie cazurile de urgenţă când nu mai este
necesar nici un preaviz.
Art.
28 Ţinând cont de problemele tot mai frecvente sesizate de locuitorii
Municipiului Tîrgu Mureş cu privire la degradarea continuă a părţilor comune
din condominiu (acoperiş, subsol, etc.) prezentăm în continuare anumite aspecte
referitoare la constatarea necesităţii efecturii lucrărilor de reparaţii ,
contractarea firmelor specializate în efectuarea lucrărilor, întocmirea
documentaţiei aferente, precum şi modaliatatea de finanţare a acestora. Având
în vedere faptul că la momentul actual degradarea acoperişului este cea mai
frecventă problemă apărută în cadrul asociaţiilor de proprietari, vom prezenta
modul în care trebuie să acţioneze atât proprietarii condominiului cât şi
asociaţia de proprietari, prin intermediul organelor de conducere şi
administratorului. În mod similar se poate proceda şi în cazul altor lucrări de
reparaţii la părţile de construcţii şi instalaţii comune. )
Fiecare proprietar al unui
apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din cadrul unui
condominiu, fie că locuieşte la ultimul nivel sau nu, are obligaţia de a aduce
la cunoştinţa conducerii asociaţiei de proprietari starea de degradare a
acoperişului printr-o cerere scrisă, în care să solicite luarea măsurilor
necesare. Cererea se va adresa preşedintelui asociaţiei de proprietari şi va fi
înregistrată de către administrator în registrul de evidenţă a corespondenţei.
La primirea cererii, preşedintele va convoca de urgenţă comitetul executiv şi
administratorul, formând o comisie care să se deplaseze la faţa locului şi să
constate starea de fapt a acoperişului. Constatarea va fi cuprinsă într-un
proces – verbal întocmit de administrator şi semnat de preşedinte şi membrii
comisiei. Conţinutul procesului – verbal de constatare va fi adus la cunoştinţa
proprietarilor din scara respectiv, într-o şedinţă ce va fi convocată în termen
de o zi de la data încheierii procesului –verbal. Convocarea se face de către
şeful scării respective sau de orice alt proprietar din imobil şi la care au
obligaţia să participe toţi proprietarii .
În cadrul acestei şedinţe,
preşedintele şi administratorul vor aduce la cunoştinţa proprietarilor, spre
analiză şi aprobare, ofertele unor societăţi sau firme specializate, care
satisfac cerinţele în vederea executării lucrărilor, conform legilor existente,
urmând ca aceştia să ia hotărârea cu privire la firma ce va executa lucrarea.
Hotărârea va fi consemnată
într-un proces – verbal ce va sta la baza încheierii contractului de execuţie
cu firma aleasă.
Art.
29 Proprietarii apartamentelor sau spaţiilor cu altă destinaţie decât
cea de locuinţă din cadrul unui condominiu au obligaţia de a contribui la constituirea
fondului de reparaţii, iar dacă acesta nu este constituit, au obligaţia de a
contribui cu cota parte ce le revine din totalul cheltuielilor efectuate cu
ocazia refacerii hidroizolaţiei/altor lucrări de reparare, întreţinere sau
consolidare la celelalte elemente ale proprietăţii comune.
Art.
30 La finalizarea lucrărilor, administratorul, preşedintele şi
reprezentanţii proprietarilor beneficiari ai lucrării vor încheia cu firma
prestatoare un proces – verbal de recepţie a lucrării după ce, în prealabil,
s-a efectuat proba prin inundare (în cazul hidroizolaţiei)/alte probe specifice
pentru fiecare categorie de lucrări.
Art.
31 Proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă au
obligaţia de a contribui la toate cheltuielile comune repartizate pe cota-parte
de proprietate ale asociaţiei de proprietari.
Art.
32 Asociaţiile de proprietari au obligaţia de a încheia convenţii cu
proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, în vederea
stabilirii criteriilor de repartizare a cheltuielilor si obligaţiile
financiare.
Art.
33 Toate actele menţionate la articolele precedente vor fi
înregistrate în registrul de corespondenţă al asociaţei şi vor fi păstrate în
arhivă.
Art.
34 Fiecare proprietar de apartament din cadrul unui condominiu are
obligaţia de a anunţa în scris asociaţia
de proprietari atunci când primeşte în vizită persoane pe o perioadă ce
depăşeşte 15 zile calendaristice în decursul unei luni.
Art.
35 Fiecare proprietar are dreptul de a fi scutit, la cerere, de la plata
cheltuielilor de întreţinere repartizate pe numărul de persoane care locuiesc
în mod curent în clădire, dacă lipseşte din apartament cel puţin 15 zile
calendaristice în decursul unei luni. Scăderea de la plata cheltuielilor se va
face de către administrator în baza cererii scrise a proprietarului, aprobată
de preşedinte şi înregistrată în registrul de corespondenţă şi păstrată în
arhiva asociaţiei. Cererea de scădere se predă personal administratorului.
Art.
36 În caz de litigiu cu privire la numărul de persoane care locuiesc
în mod curent în apartament pe o anumită lună, comitetul executiv al asociaţiei
de proprietari are dreptul de a efectua verficări în urma cărora va lua o
decizie.
CAPITOLUL
III
CHELTUIELI
DE ÎNTREŢINERE
REPARTIZAREA
CHELTUIELILOR DE ÎNTREŢINERE
Art.
37 Prin cheltuieli de întreţinere se înţeleg cheltuielile
privind serviciile de care beneficiază persoanele (proprietari/locatari) care
locuiesc sau desfăşoară activităţi în mod curent în cadrul condominiului ,
cheltuielile efectuate pentru întreţinerea, repararea şi, după caz,
consolidarea părţilor din condominiu aflate în proprietatea comună indiviză,
precum şi cheltuielile efectuate pentru administrarea condominiului şi pentru
furnizarea de utilităţi .
Art.
38 Cheltuielile pe persoană sunt
următoarele:
a) cheltuielile aferente
consumului de apă rece, apă caldă, canalizare (în cazul apartamentelor
necontorizate);
b) cheltuielile pentru
salubrizarea, deratizarea şi dezinsecţia clădirii;
c) cheltuielile aferente
consumului de energie electrică pe casa scării , inclusiv cea necesară pentru
funcţionarea ascensorului;
d) cheltuielile aferente
consumului de gaze naturale, exceptându-se apartamentele contorizate ;
e) salarii pentru curăţenie şi
evacuarea gunoiului menajer.
Aceste cheltuieli se repartizează
proporţional cu numărul de persoane care locuiesc în mod curent în apartament .
Art.
39 Cheltuielile pe cotă parte de proprietate sunt
cele pentru :
a) lucrări de întreţinere, de
reparaţii şi după caz, de consolidare la părţile de construcţii şi instalaţii
aflate în proprietatea comună ;
b) fonduri stabilite;
c) încălzirea spaţiilor aflate în
proprietatea comună ;
d) consumurile de apă,
canalizare, apă caldă, gaze naturale aferente proprietăţii comune;
e) necesităţi administrative şi
materiale consumabile;
f) întreţinerea , reparaţia şi
revizia ascensorului ;
g) întreţinere interfon şi alte
sisteme şi echipamente instalate pe proprietatea comună
h) personalul angajat al
asociaţiei (salarii pentru administrator, contabil, casier, fochist, instalator
, electrician, etc. ), cu excepţia personalului pentru curăţenie;
i) indemnizaţii acordate
membrilor asociaţiei de proprietari şi / sau persoanelor alese în funcţii de
conducere (preşedinte, membrii comitetului executiv, membrii comisiei de
cenzori).
Acest tip de cheltuieli se
repartizează proporţional cu cota parte indiviză de proprietate , astfel cum
este înscrisă în actul de proprietate şi acordul de asociere .
Art.
40 Cheltuielile pe consumatorii tehnici şi/sau de altă natură reprezintă
cheltuielile asociaţiei pentru :
a) încălzirea apartamentelor /
spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, acestea repartizându-se
proproţional cu suprafaţa utilă înscrisă în actul de proprietate. În cazul apartamentelor
parţial debranşate de la sistemul centralizat de distribuire a agentului
termic, modul de repartizare a cheltuielilor aferente consumului se va stabili
prin hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
b) Întreţinerea, repararea sau
înlocuiri la antenele colective de televiziune, acestea repartizându-se în
funcţie de numărul prizelor de televizoare;
c) Cutiile poştale şi cheile de
la uşa de intrare comună în clădire, acestea repartizându-se în raport cu
numărul locuinţelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă.
Art.
41 Orice cheltuiala de natura administrativă sau întreţinere se va
efectua numai dupa întocmirea unui referat de necesitate, aprobat de
preşedintele asociaţiei sau de comitetul executiv al asociaţiei.
DISPOZIŢII
SPECIALE CU PRIVIRE LA REPARTIZAREA CHELTUIELILOR DE
ÎNTREŢINERE
Art.
42 În cazul în care un proprietar înregistrează la asociaţie o cerere
de scădere temporară de la plata cheltuielilor de întreţinere, se vor
repartiza, proporţional cu numărul de persoane rămase în apartament, numai
cheltuielile de întreţinere care se repartizează pe persoană, fără a se stinge
obligaţia achitării cheltuielilor pe cotă parte din proprietatea comună şi pe
consumatorii tehnici.
Art.
43 Persoanele care locuiesc în apartamente situate la subsol,
demisol, parter, mezanin, precum şi la etajul 1 din condominiile fără mezanin
pot să nu contribuie la plata cheltuielilor aferente consumului de energie
electrică pentru funcţionarea ascensorului, numai dacă astfel a aprobat, prin
hotărâre consemnată în proces - verbal, adunarea generală a proprietarilor.
În cazul în care, la etajele
superioare, există băi, spălătorii, uscătorii, persoanele de la alin .1, care
beneficiază de scutiri de la plata energiei electrice pentru ascensor, în baza
hotărârii adunării generale, îşi vor asuma un angajament scris, înregistrat la
asociaţie , cum că nu folosesc spaţiile situate la etajele superioare .
Celelalte cheltuieli, aferente
lucrărilor de întreţinere, revizie şi reparaţie a ascensorului se suportă de
toţi proprietarii, acestea fiind cheltuieli comune care se repartizează
proproţional cu cota – parte din proprietatea comună a fiecăruia.
Art.
44 Deţinătorii de animale de companie au obligaţia de a respecta
normele generale de curăţenie, igienă şi de întreţinere în condiţii optime a
spaţiului comun , fără a aduce atingere liniştii şi ordinii publice, precum şi
drepturilor celorlalţi proprietari vecini, supunându-se legislaţiei în vigoare
cu privire la deţinătorii de animale .
Deţinătorii de animale de
companie (câini, pisici) care nu au contorizate consumurile pot fi obligaţi la
plata, în plus, cu o persoană, a cheltuielilor de întreţinere aferente
consumurilor de apă.
Animalele vor fi înregistrate
la asociaţia de protecţie a animalelor, iar pe uşa se va inscripţiona rasa
animalului si numărul de înregistrare.
Pentru crearea unui climat
sănătos de convieţuire, recomandăm obţinerea acordului vecinilor pentru
creşterea în apartament a animalelor. De asemenea, asociaţia de proprietari va
stabili în adunarea generala numărul de animale ce va fi permis a fi crescut in
apartament.
MAJORĂRI
PENTRU PLATA CU ÎNTÂRZIERE
A
CHELTUIELILOR DE ÎNTREŢINERE
Art.
45 Sistemul de penalizări pentru plata cu întârziere a serviciilor
către furnizori este stabilit de art.49 alin. (1) din Legea n.230/2007 de până
la 0,2 % pe zi întârziere.
Asociaţia are dreptul de a stabili, prin
hotărâre a adunării generale, un sistem propriu de penalităţi , de până la 0,2%
pe zi întârziere, care se aplică şi la cheltuielile comune .
Evidenţa contabilă a
penalităţilor se va ţine separat de cea a cheltuielilor de întreţinere .
Suma penalizărilor nu poate
depăşi cota de întreţinere lunară la care s-au aplicat.
Este nelegală aplicarea
penalităţilor la penalităţi.
CAPITOLUL
IV
ÎNCASAREA
COTELOR DE CONTRIBUŢIE LA CHELTUIELILE DE
ÎNTREŢINERE
Art.
46 Toţi proprietarii de apartamente trebuie să plătească în avans
cota ce le revine din buget pentru cheltuielile comune precum şi cheltuielile
de întreţinere, adică fondul de rulment.
Art.
47 Orice proprietar poate fi acţionat în judecată de către asociaţia
de proprietari, dacă se face vinovat de neplata cheltuielilor, înclusiv a celor
neprevăzute, timp de mai mult de 90 de zile de la termenul de plată, stabilit
în lista de plată.
Art.
48 În situaţia chiriaşilor debitori, asociaţia de proprietari pentru
recuperarea cheltuielilor de întreţinere restante se poate îndrepta împotriva
chiriaşului (în măsura în care acestea sunt prevăzute, prin contract, în
sarcina chiriaşului) şi a proprietarului care răspund în solidar sau numai
împotriva proprietarului, în cazul care acesta nu a stabilit, prin contractul
de închiriere, că obligaţia sa de plată a cheltuielilor de întreţinere va fi
îndeplinită de către chiriaş pe durata contractului, cu dreptul proprietarului
de acţiona, prin regres, împotriva chiriaşului.
Art.
49 Asociaţia de proprietari are un privilegiu cu rang prioritar
asupra apartamentelor şi altor spaţii, proprietatea membrilor săi, precum şi un
privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate
cu titlul de contribuţie la cheltuielile comune ale clădirii, dacă reprezintă o
restanţă de cel puţin 3 luni, după cheltuielile de judecată datorate tuturor
creditorilor în interesul cărora au fost făcute.
Art.
50 Privilegiul se înscrie la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari
adresată Biroului de Carte funciară a judecătoriei în a cărei circumscripţie
este situat imobilul .
Art.
51 Privilegiul înscris de către asociaţia de proprietari, dă dreptul
acesteia, ca în cazul pornirii unei executări silite asupra bunurilor respective,
de către ea sau de către alt creditor, în măsura în care a obţinut o sentinţă
definitivă de obligare a proprietarului la plata cotelor de întreţinere pentru
care s-a înscris privilegiul să fie preferată celorlaţi creditori la împărţirea
sumelor rezultate din vânzarea bunurilor, precum şi de a urmări imobilul în
mâinile oricui s-ar afla .
Art.
52 Asociaţiile de proprietari sunt obligate să folosească modelul
listei de plată stabilit prin Ordinul Ministerului de Finanţe nr. 2329/2002 şi
sunt obligate să completeze toate rubricile. Lista de plată va fi obligatoriu
semnată de administrator, cenzor şi preşedintele asociaţiei, precum şi
ştampilată. De asemenea, va cuprinde obligatoriu data afişării, termenul de
plată, precum şi procentul penalizărilor.
Art.
53 În lista de plată administratorii vor include obligatoriu şi
persoanele juridice care îşi au sediul sau îşi desfăşoară activitatea în
blocurile din cadrul asociaţiei de proprietari, cu cotele părţi ce le revin din
cheltuielile comune. Lista de plată reprezintă baza legală de impunere la plată
sau de recuperare a debitelor şi penalităţilor în cazul neplăţii.
CAPITOLUL
V
RELAŢIILE
ASOCIAŢIILOR DE PROPRIETARI CU FURNIZORII DE
SERVICII
ŞI CU INSTITUŢIILE/AUTORITĂŢILE PUBLICE
Art.
54 Asociaţia de proprietari, prin preşedinte şi administrator, are
obligaţia ca, în momentul încheierii contractelor de furnizare a diverselor
utilităţi, va încheia cu fiecare proprietar o convenţie prin care acesta se
obliga la plata serviciilor primite, în caz contrar, să accepte blindarea
instalaţiilor aflate în proprietatea individuală. Convenţiile vor fi anexă la
contract, fiind parte integrantă din acesta. În baza acestor convenţii,
furnizorii de utilităţi nu pot efectua blindări ale instalaţiilor aferente
întregului condominiu, neexistând temei legal.
Se interzice blindarea de către
proprietari, în scop de debranşare de la sistemul centralizat de furnizare a
energiei termice, fără a se face dovada asigurării sursei alternative de
încălzire.
Art.
55 Este interzis reprezentanţilor furnizorilor de servicii/utilităţi
de a pătrunde în spaţiile aflate în proprietatea comună indiviză, fără acordul
şi prezenţa reprezentanţilor asociaţiei de proprietari (preşedinte şi/sau
administrator).
ANEXA nr.
2
REGULAMENT
DE ORGANIZARE ŞI
FUNCŢIONARE
AL ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
(
R.O.F. )
I.
ORGANIZAREA ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI:
Structura
Asociaţiei de Proprietari este formată din:
-Elemente
de conducere: Adunarea Generală a proprietarilor şi Comitetul Executiv.
-Elemente
funcţionale: Comisia de cenzori, managerul de proprietate (administratorul),
managerul financiar (contabilul) şi personalul angajat al asociaţiei.
II. FUNCŢIONAREA
ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
1.
În relaţiile cu terţii, Asociaţia de Proprietari este reprezentată de
Preşedintele Comitetului Executiv.
2.
Prima semnatură pe documentele asociaţiei de proprietari aparţine
preşedintelui.
3.
Pe documentele oficiale se pune şi ştampila asociaţiei de proprietari, de
format rotund.
4.
Asociaţia de proprietari se identifică prin denumire, adresă, încheiere
judecătorească/ înregistrare la organul fiscal teritorial şi cod fiscal.
Adunarea
Generală a proprietarilor are competenţe şi responsabilităţi stabilite prin
statutul asociaţiei de proprietari.
Adunarea
Generală a proprietarilor răspunde solidar pentru hotărârile sale.
Convocarea
Adunării Generale şi modul de votare în cadrul Adunărilor Generale sunt
precizate în statutul asociaţiei de proprietari.
Discuţiile
şi hotărârile Adunării generale se consemnează într-un proces-verbal semnat de
preşedintele şi secretarul şedinţei, chiar de către cei prezenţi, în cadrul
unui Registru special al Asociaţiei de Proprietari sigilat şi parafat.
Hotărârile
Adunării Generale sunt executorii. Hotărârile prin care se încalcă prevederile
statutului propriu, acordului de asociere şi ale legilor în vigoare sunt de
natură să provoace daune considerabile intereselor unei minorităţi a
proprietarilor de apartamente, pot fi contestate, de către oricare dintre
proprietari, în termen de 60 zile de la data adoptării lor, în primul rând, de
către Preşedintele Asociaţiei de Proprietari, apoi de căte Comisia de Cenzori,
iar în ultimă instanţă justiţiei.
Acţiunea
în justiţie nu întrerupe executarea hotărârilor luate decât în cazul în care
instanţa hotărăşte suspendarea hotărârilor respective.
Comitetul
executiv al asociaţiei de proprietari este elementul de conducere operativă al
Asociaţiei de Proprietari între Adunările Generale, el asigurând îndeplinirea
hotărârilor acesteia.
Comitetul
executiv se poate organiza pe domenii de specialitate ale asociaţiei,
exercitând atribuţiile stabilite prin statutul asociaţiei de proprietari,
astfel cum acesta a fost aprobat de adunarea generala a proprietarilor.
Precizare:
Conform
legilor existente nu este prevăzută demisia membrilor Comitetului Executiv.
În
situaţia în care Preşedintele sau membrii Comitetului Executiv consideră că
nu-şi pot îndeplini mandatul sau în alte situaţi de vacantare a funcţiilor, se
va convoca adunarea generală extraordinară, în care să se hotărască revocarea
lor şi alegerea unui nou Comitet Executiv, respectiv completarea locurilor
rămase vacante. Adunarea generală extraordinară se va convoca de către membrii
rămaşi în funcţie.
Comitetul
executiv al asociaţiei se întruneste cel puţin o dată pe lună, lucrează valabil
în prezenţa a cel puţin jumatate plus unul dintre membrii săi şi decide valabil
cu cel puţin două treimi din voturile celor prezenţi.
Deciziile
luate de comitet se consemnează într-un Registru de Procese-Verbale,
care se păstreză de Preşedinte sau de către o altă persoană numită de acesta.
Procesul-verbal se va semna de către toţi membrii prezenţi la şedinţă.
Urmărirea
măsurilor stabilite şi/sau aprobate de Comitetul Executiv al asociaţiei se va
face de către Preşedintele asociaţiei de proprietari.
Comitetul
executiv al asociaţiei de proprietari răspunde moral, administrativ, material
şi penal, în funcţie de faptele şi abaterile sale de la mandat, Statutul
Asociaţiei, Acordul de Asociere şi prevederile prezentului regulament. Pentru
faptele ilicite şi păgubitoare ale membrilor săi, atât faţă de asociaţie pentru
pagubele cauzate patrimoniului, cât şi faţă de terţe persoane prejudiciate,
membrii Comitetului Executiv pot fi traşi la răspundere de către Adunarea
Generală, printr-o hotărâre luată în condiţiile Statutului, însă obligarea
propriu-zisă la plată se poate face numai pe baza unei hotărâri judecătoreşti.
În
cazurile în care asociaţia, în calitate de persoană juridică, a fost obligată,
prin hotărâre judecatorească definitivă, la plata unor despăgubiri faţă de alte
persoane. Adunarea Generală va stabili dacă toţi membrii Comitetului Executiv
sunt vinovaţi de păgubirea terţelor persoane sau numai unii dintre aceştia şi
va hotărî intentarea , la judecătorie, a acţiunii împotriva celor în cauză. În
acelaşi fel se va proceda şi în cazul pagubelor provocate patrimoniului
asociaţiei. De reţinut că membrii Comitetului Executiv care s-au opus la luarea
măsurii păgubitoare sau au atras atenţia luării unor măsuri preventive sau au
lipsit de la şedinţa în care s-a luat măsura respectivă, vor fi absolviţi de
răspundere. Este însă necesar să se precizeze poziţia lor în Registrul de
Procese-Verbale ale Adunării Generale a propietarilor.
În
exercitarea atribuţiilor sale, Comitetul Executiv este parte componentă a unui
sistem de relaţii care vizează, în principal:
A.
Relaţiile interne ale Comitetului Executiv, care pot fi:
A1.Ierarhice
şi funcţionale, cu:
Ø
Adunarea Generală a proprietarilor, în legătură cu îndeplinirea hotărârilor acesteia
şi mecanismul său de lucru;
Ø
Preşedintele Comitetului Executiv, în susţinerea acestuia pentru realizarea
sarcinilor, competenţelor şi responsabilităţlor care ii revin;
Ø
Managerul de proprietate (administratorul) şi managerul financiar (contabilul),
în legătură cu realizarea atribuţiilor ce le revin;
Ø
Personalul angajat al asociaţei, în legătură cu realizarea de către acesta, a
sarcinilor şi atribuţiilor ce le revin prin contractele individuale de muncă
sau prin contractele civile de prestări servicii, întocmite conform legislaţiei
muncii, respectiv legislaţiei civile.
A2. de
colaborare, cu:
Ø
Membrii asociaţiei, în susţinerea şi realizarea drepturilor şi obligaţiilor
acestora, aşa cum sunt ele prezentate în Acordul de Asociere, Statut şi R.O.F.;
Ø
Comisia de Cenzori a asociaţiei, în realizarea corect şi completă a
atribuţiilor, a competenţelor şi responsabilităţilor acesteia, precum şi
aplicarea metodelor, tehnicilor şi procedurilor de lucru;
Ø
membrii Comitetului Executiv, individuali sau/şi din comisiile de specialitate,
în legătură cu realizarea mandatelor lor, aprogramelor şi hotărârile aptrobate
de către Adunarea Generală a proprietarilor.
B.
Relaţiile externe ale Comitetului Executiv, care pot fi:
B.1.
Economice, conform contractelor cu:
Ø furnizorii
de apă , gaze, energie termică, combustibili, etc;
Ø agenţii
economici de profil, pentru servicii, aprovizionare cu materii, materiale,
utilaje şi pază, etc;
B.2.Administrative, conform
aplicării corecte unor prevederi legale şi normative privind:
Ø
Societăţile de stat care au construit locuinţele din cadrul condominiului;
Ø
Unităţile specializate PSI, asigurări, protecţia mediului, igienă sanitară, ş.a.m.d;
B.3.
Financiar – bancare cu unitaţile de profil şi în domenii strict reglementate:
Ø
CEC-ul, bănci, Fonduri mutuale, Fonduri de investiţii;
Ø
Administraţia financiară, D.I.T.L. şi D.G.F.P.;
B.4.
Sociale şi de personal, cu privire la probleme ale asociaţiei din profilul unor
organisme specilaizate, cum ar fi:
Ø
D.M.P.S., în legătură cu angajarea personalului, plata drepturilor acestuia,
lichidarea convenţiilor civile şi a contractelor individuale de muncă;
Ø
Poliţie, pentru cazier judiciar, carte de imobil, ordine şi linişte, anchete
diverse.
B.5.
Juridice şi de drept – în legătură cu toate problemele ce se cer soluţionate
prin sesizarea organelor de urmărire penală (Parchet) sau a instanţelor
judecătoreşti.
Comisia
de Cenzori este elementul funcţional principal al Asociaţiei de Proprietari.
Membrii comisiei de cenzori sunt aleşi de Adunarea Generală a Proprietarilor,
dintre membrii asociaţiei, pentru a supraveghea şi verifica activitatea
financiar-contabilă a asociaţiei, atribuţiile şi responsabilităţile acestora
fiind stabilite în statutul asociaţiei de proprietari.
Mandatul
membrilor Comisiei de Cenzori poate înceta şi înainte de expirarea duratei
pentru care au fost aleşi, prin revocare, de către Adunarea Generală a
proprietarilor sau prin pierderea calităţii de membru al Asociaţiei de
proprietari.
În
consecinţă, atunci când Preşedintele Comisiei de Cenzori sau unul din membrii
comisiei, consideră că nu-si mai pot îndeplini mandatul, propun Comitetului
Executiv al asociaţiei convocarea unei Adunări Generale extraordinare a
proprietarilor, în care să se propună şi să se hotărască revocarea lor şi
alegerea unui alt membru sau unei noi comisii, astfel încât să se asigura
continuitatea exercitării atribuţiilor ce revin acestei comsii.
Comisia
de Cenzori este subordonată numai Adunării generale a Proprietarilor.
Comisia
de Cenzori alege, dintre membrii săi, un preşedinte care va asigura şi
coordonarea activităţii comisiei precum şi legătura permanentă cu Comitetul
Executiv al asociaţiei, managerul de
proprietate ( administratorul) şi managerul financiar( contabilul).
Notă:
Comisia de Cenzori fundamentează hotărâri şi decizii pentru Adunarea Generală a
proprietarilor, Comitetul Executiv şi preşedintele asociaţiei.
Notă:
Adunarea generală este abilitată să tragă la răspundere comisia de cenzori.
Răspunderea cenzorilor poate fi solidară sau individual-personală, după caz.
Pe
lângă relaţiile pe care membrii comisiei de cenzori le au, în virtutea
atribuţiilor specifice, cu adunarea generală, comitetul executiv,
adminstratorul/ contabilul şi membrii asociaţiei, aceştia pot intra în legătura
cu alte instituţii, exterioare Asociaţiei de Proprietari, după cum urmează:
a)
în cadrul atribuţiilor şi obligaţiilor stabilite prin reglementărilor legale,
Comisia de Cenzori, prin preşedintele acesteia sau prin oricare membru al
acesteia, mandatat în mod special şi, de regulă, cu acordul Comitetului
Executiv al Asociaţiei, poate avea relaţii cu unele instituţii exterioare de
control pe linie financiară sau ca urmare sesizării organelor de urmărire
penală, pentru a furniza informaţii referitoare la elucidarea cazurilor în
cercetare;
b)
de asemenea, în acelaşi scop, pot exista unele relaţii cu organele de execuatre
silită, în cazurile unor proprietari care nu şi-au respectat obligaţiile
referitoare la plata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei;
c)
totodată, preşedintele sau membrii Comisiei de Cenzori pot avea relaţii cu
instituţii specializate în domeniu controlului financiar-contabil sau cu
unitaţi de învăţământ pentru instruire şi perfecţionare a pregătirii profesionale
(training);
Cheltuielile
de şcolarizare vor fi suportate, după caz, de către Asociaţia de proprietari
sau de către persoana interesată.
Pentru
perioada în care administratorul de imobil/contabilul se află în concediul
legal de odihnă sau concediu medical, în condiţiile în care acesta este angajat
cu contract individual de muncă ori cand se află în imposibilitatea executării
prestaţiilor cuprinse în contract individual de prestări servicii, în
situaţiile stipulate de acesta, atribuţiile acestuia vor fi preluate de
preşedintele asociaţiei, de preşedintele comisiei de cenzori sau alt membru al
comitetului sau comisiei de cenzori, în măsura în care are studii de
specialitate şi care a fost desemnat prin hotarare a comitetului executiv.
ANEXA
nr. 3
REGULAMENTUL
INTERN (R.I.)
I. ORDINEA SI SISTEMUL DE LUCRU
AL
ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
1. Orice
proprietar şi chiriaş are datoria de a respecta ordinea şi sistemul de llucru al asociaţiei , acţionând
corespunzător pentru:
a)
însuşirea şi exercitarea corectă şi responsabilă a drepturilor şi obligaţiilor
ce îi revin;
b)
respectarea termenelor pentru plata sumelor ce îi revin la constituirea
fondurilor şi achitarea cotei de contribuţie lunară;
c)
cunoaşterea şi aplicarea corectă a hotărârilor şi deciziilor aprobate legal, în
organele legale ale asociaţiei.
Notă:
Respectarea acestora este obligatorie şi pentru cei care nu au participat la
votarea lor sau au votat împotrivă.
d)
încadrarea în instrucţiunile asociaţiei privind problemele acesteia şi ale imobilului,
aduse la cunoştinţă proprietarilor în diverse forme: anunţuri la avizierul de
pe scară, adrese şi comunicări scrise, consultarea documentelor specifice ale
asociaţiei.
2.
Respectarea şi încadrarea în programul asociaţiei (stabilit prin consultare cu
proprietarii şi aprobat de Adunarea Generală) constituie o obligaţie pentru
proprietari şi alţi factori implicaţi.
3.
Fiecare proprietar trebuie să acţioneze pentru folosirea, întreţinerea şi
exploatarea corectă a părţilor de proprietate comună, urmărind, în special:
a)
cunoaşterea instrucţiunilor de lucru din cărţile tehnice (a clădirii,
instalaţiilor) şi aplicarea lor în condiţiile concrete ale părţii respective de
proprietate comună;
b)
utilizarea, cu atenţie şi corectitudine a tuturor părţilor şi instalaţiilor
comune;
c)
menţinerea destinaţiei şi curăţeniei subsolului tehnic şi a spaţiilor pentru
instalaţii speciale de apă, gaze, agent termic;
d)
asigurarea integritaţii funcţionării şi utilizarea corectă a instalaţiilor,
aparatelor şi materialelor destinate siguranţei şi securităţii blocului şi a
proprietarilor, ca: alarme, extinctoare pentri incendii, telefonie specială,
hidranţi, interfoane, etc.;
e)
folosirea corespunzătoare şi fără deteriorări a bazei tehnico-materiale de care
dispune asociaţia.
4.
Asigurarea curăţeniei, igienei şi salubrităţii imobilului asociaţiei este o
îndatorire generală a asociaţiei, atât în interiorul, cât şi în exteriorul
locuinţei personale, respectând următoarele:
a)
selectarea deşeurilor menajere şi depunerea lor, în locuri special amenajate
acestora;
b)
menţinerea curăţeniei pe casa scării, în gheenele de gunoi, pe paliere, în
lifturi şi balcoane comune;
c)
menţinerea curăţeniei şi a destinaţiei subsolurilor şi a spaţiilor pentru
instalaţii speciale de apă, gaze, agent termic, etc;
d)
evitarea aruncării de gunoaie în faţa clădirii, în stradă sau în spaţiile de
joacă ale copiilor, de parcare sau spaţii verzi;
e)
găsirea celor mai eficiente mijloace pentru asigurarea unui spaţiu ecologic la
nivelul asociaţiei, protecţia mediului şi eliminarea poluării de orice natură
(fonică, salubritate, poluarea surselor de alimentare cu apă, a aerului şi a
solului);
f)
colaborarea necesară în acţiuni de dezinsecţie şi deratizare, efectuate de
către specialişti, la solicitarea asociaţiei sau a unor proprietari, urmărind
ca aceste operaţii să se facă atât la părţile comune, cât şi la locuinţa
proprie;
g)
efectuarea unor lucrări casnice şi de interes personal (bătutul covoarelor,
spălatul covoarelor, spălatul autovehiculelor, reparaţii auto, etc.), numai în
locurile special amenajate şi în timpul stabilit de asociaţie, îndepărtarea
imediată a reziduurilor rezultate;
h)
evitarea acţiunilor care ar putea deranja pe coproprietari, pe vecini, acordând
o atenţie deosebită modului în care se realizează:
-creşterea
animalelor de companie;
-practicarea/ascultarea
muzicii;
-reuniunile
colegiale, de familie, între prieteni şi alte asemenea.
II. RAPORTURILE PROPRIETARILOR/CHIRIAŞILOR
CU
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
1. Toţi
locuitorii din condominiu să respecte prevederile documentelor aprobate (
acordul de asociere, statutul, regulamentul de organizare şi funcţionare, etc.)
Persoanele
angajate, alese sau numite în funcţii (de conducere sau/şi de execuţie), vor
acţiona potrivit specificaţieI din fişa postului (funcţiei) şi, după caz, ale
contractului de muncă ( contractul civil de prestări servicii).
Proprietarii
au obligaţia să cunoască şi să se integreze sistemului de lucru al Asociaţiei
de Proprietari, prin formele şi metodele promovate ce către aceasta sau/şi prin
acţiuni proprii.
2.
Proprietarii sunt obligaţi să-şi însuşească, prin bunăvoinţă, corect şi sincer,
drepturile şi obligaţiile ce le revin în cadrul asociaţiei şi să acţioneze
permanent pentru concretizarea lor.
Chiriaşii,
indiferent de statutul social al proprietarilor, au, în raport cu Asociaţia,
aceleaşi drepturi şi obligaţii, transferate prin contractul de închiriere.
Notă: În
toate împrejurările, proprietarii vor adopta o atitudine activă, de implicare
directă, în rezolvarea problemelor comune sau în orice caz, cu răspuns prompt
la solicitările asociaţiei.
3. Este o
îndatorire a tuturor proprietarilor de a participa activ la toate activităţile
iniţiate de asociaţie pentru întreţinerea şi înfrumuseţarea spaţiilor
interioare şi exterior comune ale imobilului şi pentru asigurarea unui spaţiu
comun ecologic, eliberat de orice formă de poluare.
4.
Proprietarii sunt obligaţi să răspundă, cu promptitudine, solicitării
conducerii asociaţiei şi să participe la rezolvarea situaţiilor în cauză.
5.
Sistemul de comunicare, între proprietari şi în cadrul asociaţiei, este
permanent deschis, liber, sincer, transparent.
El se
poate prin relaţii directe sau intermediat, prin persoane abilitate
(preşedinte, administrator, contabil, responsabil de scară, ş.a.) şi prin
documente adecvate ( adrese , chestionare, invitaţii somaţii, ş.a.)
În
acest scop , Asociaţia pune la dispoziţia proprietarilor:
Ø
cutia poştală a asociaţiei;
Ø
avizierul asociaţiei;
Ø
programul de lucru al asociaţiei;
Ø
caietul de reclamaţii şi sesizări ( sugestii) al proprietarului;
Ø
registrul asociaţiei de proprietari, ş.a..
III.
DISCIPLINA COLECTIVĂ SI INDIVIDUALĂ
ÎN
CADRUL ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI
1.
Disciplina, în cadrul asociaţiei, este asigurată de către toţi proprietarii, în
ansamblu, pe grupuri, familii, individual. Ea constă în însuşirea şi
respectarea de către proprietari a regulilor de comportare şi de ordine,
stabilite prin documentele asociaţiei şi prezentul regulmanet, cât şi a celor
nescrise, ce ţin de buna-cuviinţă, respect reciproc, morale şi civice.
a. Toţi
propietarii au obligaţia să respecte ordinea şi sistemul de lucru. Ei vor
acorda o atenţie deosebită utilizării părţii de folosinţă comună din imobil,
cât şi folosirii corecte a instalaţiilor, echipamentelor şi spaţiilor de uz
comun.
b.
Respectarea programului de lucru cu persoanlul asociaţiei, ca şi a programului
de odihnă şi linişte din imobil (între 13:00-17:00 şi 22:00-07:00), reprezintă
o obligaţie pentru proprietari. Interesul şi libertatea de acţiune a fiecăruia
nu trebuie să afecteze pe cea a celorlalţi proprietari.
c.
Proprietarii sunt obligaţi să cunoască şi să aplice prevederile legale
(inclusiv hotărârile Adunării Generale) cu privire la:
Ø
creşterea animalelor şi a păsărilor în apartament şi spaţiile comune ale
asociaţiei;
Ø
lucrări de construcţii ce afectează proprietatea şi spaţiile asociaţiei de
proprietari ( garaje, parcări, chioscuri, alei, etc.);
Ø
construirea balcoanelor şi teraselor la parterul blocurilor sau acolo unde ele
nu au fost proiectate iniţial;
Ø
organizarea şi funcţionarea unor sedii de firmă în imobil, ş.a.
Toţi
proprietarii au obligaţia să respecte, să aplice şi să dezvolte regulile de
convieţuire socială şi umane civilizate în cadrul asociaţiei şi care, în parte,
sunt menţionate în prezentul regulament. Ei vor trebui ca, în orice situaţie,
să adopte o atitudine corectă, principială şi demnă, iar acţiunile lor să fie
raţionale, benefice colectivităţii locative.
2.
Disciplina, la care se face referire în prezentul capitol, este obligatorie şi
pentru persoanele juridice (societăţile comerciale, asociaţii, organizaţii,
ş.a) care au sediul îşi desfăşoară activitatea în spaţii (proprii sau
închiriate) din imobilul asociaţiei. Obligaţiile lor sunt completate de
prevederile, în tema respectivă, a unor acte normativ-legislative care le
reglementează organizarea şi funcţionarea.
IV. CONVIEŢUIREA SOCIALĂ ŞI RELAŢII INTERUMANE
ÎN CADRUL ASOCIAŢIEI DE
PROPRIETARI
1.
Proprietarii, în întregul lor şi fiecare în parte, au obligaţia de a promova
relaţii umane normale, civilizate, de bună convieţuire, cu toţi proprietarii
imobilului şi, în special, cu vecinii, atât prin intermediul sprijinului
reciproc, cât şi prin sesizarea domeniilor în care este posibilă cooperarea
dintre coproprietari, prin modelarea anumitor atitudini faţă de societate şi
faţă de obligaţiile proprietarilor şi prin supravegherea discretă, cu bună
înţelegere, a modului în care acestea sunt respectate.
2.
Tratarea, cu înţelegerea cuvenită şi atitudinea corespunzătoare. a unor
categorii de proprietari, constituie dovada unor trăsături caracteristice
tuturor proprietarilor din cadrul asociaţiei şi constau în:
a) respectul cuvenit faţă de persoanele în vârstă şi utilizarea experienţei lor în sprijinul asociaţiei.
a) respectul cuvenit faţă de persoanele în vârstă şi utilizarea experienţei lor în sprijinul asociaţiei.
b)
sprijinul persoanelor bolnave sau/şi defavorizate , în forme şi prin mijloace
demne, necopromiţătoare.
c)
atragerea copiilor şi tineretului din cadrul asociaţiei la lucrări şi acţiuni
în sprijinul acesteia.
3.
Fiecare proprietar are obligaţia de a contribui şi susţine, prin măsuri
adecvate, la securiatatea imobilului şi a coproprietarilor săi, ţinând seama că
inviolabiliatataea locuinţei trebuie asigurată. In acest scop, se vor avea în
vedere următoarele:
a)
anunţarea imediată a celor în drept (asociaţie, poliţie, pompieri, etc) a
oricărui început de eveniment care ar periclita securitatea imobilului sau/şi a
proprietarilor;
b)
utilizarea corectă a mijloacelor la dispoziţie pentru localizarea şi prevenirea
evenimentelor respective;
c)
supravegherea locuinţelor din vecinătatea, rămase temporar fără proprietari
(concediu , la serviciu, etc.) şi sesizarea , celor în drept, a tuturor
neregulilor constatate , ca şi declanşarea unor envenimente neprevăzute
(inundaţii, surgeri de gaze, incendii, violarea locuinţei, ş.a.);
d) la
părăsirea domiciliului, fiecare proprietar va controla instalaţiile şi bunurile
care ar putea provoca evenimente nedorite şi care ar afecta, astfel securitatea
imobilului şi a proprietarilor, cum ar fi:
Ø
robineţi de apă , gaze, agent termic, etc;
Ø prize
şi receptori electrici;
Ø
instalaţii şi utilaje în funcţiune controlată.
e)
depozitarea produselor inflamabile, blocarea căilor de acces la sursele
mijloacelor de prevenire, aruncarea ţigărilor şi a altor materiale susceptibile
de a provoca incendii, sunt interzise în balcoane, gheene şi spaţii comune ale
asociaţiei.
Notă:
În cazuri extreme ( calamităţi, dezastru, cutremure, etc.), fiecare proprietar
îşi va oferi disponibilitatea pentru realizarea măsurilor necesare şi ajutorul
celor neputincioşi.
4.
Persoanele juridice existente în spaţiile asociaţiei vor asigura măsurile de
securitate a imobilului şi a coproprietarilor în conformitate cu prevederile
prezentului regulament şi celel legale, în materie. Autorizaţiile de
funcţionare ale persoanei juridice respective ( de la organul administraţiei
locale, pompieri, mediu, etc.) vor fi prezentate anual şi ori de câte ori este
nevoie, asociaţiei de proprietari.
V.
DISPOZIŢII FINALE
- R.I. a fost elaborat
potrivit prevederilor statutului Asociaţiei de Proprietari.
- Nerespectarea prevederilor
acestui regulament, abateri de la acesta, ignorarea cu bună ştiinţă a
unora dintre ele, vor fi sancţionate conform hotărârii Adunării Generale a
proprietarilor , membri ai asociaţiei, prin taxe şi amenzi. Pentru abateri
ce intră sub incidenţa unor legi în vigoare, acestea se vor încadra ca
infracţiuni şi se vor sancţiona conform specificaţiilor din legile
respective. În aceste cazuri, avizul cenzorilor, este obligatoriu. In
funcţie de gravitatea faptei, se vor trimite titularilor apartamanetlor
respective înştiinţări, somaţii, adrese corespunzătoare, cu precizarea
consecinţelor în caz de repetare a abaterilor semnalate.
- Prevederile prezentului
regulament se aplică şi persoanelor juridice care-şi desfăşoară
activitatea în imobil ( proprietar sau chiriaş ), situaţie în care se vor
corobora şi cu prevederile unor legi specifice acestora.
În toate
cazurile si pentru toţi proprietarii din imobil, prevederile acestui regulament
se vor completa cu cele ale codului civil, în materie.
ANEXA nr. 4
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI Nr._______________
Str. _________________________, Bl.________, Sc.___,
TELEFON____________________, TÎRGU.MUREŞ
ACORD ÎNCHEIAT
ÎNTRE ASOCIAŢIA
DE
PROPRIETARI ŞI FIRMELE DIN APARTAMENTE
1. Asociaţia de
Proprietari Nr.______ cu sediul în localitatea
___________, str. ____________________, nr.___________, Bl.______, Sc._____,
Judeţ_____________, Telefon______________, cod fiscal
nr._______________________, cont nr.______________________, deschis la
__________________________, reprezentată de Dl/D-na______________________, în
calitate de _____________________.
2.Dl./D-na______________________,
proprietar al apartamentului nr._____, conform actului de proprietate
nr.___________/________________, situat la adresa următoare:TÎRGU MUREŞ, Str.
__________________, Bl.__________, Sc._______, Et._____,
Telefon_____________________, posesor al B.I./C.I., Seria ____, Nr.______________,
eliberat de_______________________, la data ________________, cu cod numeric
personal________________________________.
3. Persoana juridică
________________________________________________, înregistrată
la Registrul Comerţului cu nr.______/_________/_______________,cod
fiscal___________________, cont nr. ______________________, deschis la
__________________________, cu sediul /punct de lucru în cadrul Asociaţiei de
Proprietari Nr.________, (punctul 1) în apartamentul_________, (punctul 2),
reprezentată prin Dl./D-na__________________________, având funcţia de
________________, care se legitimează cu B.I./C.I., seria _________,
nr._____________________.
- Proprietarii direct
afectaţi: *
Nr. crt
|
Numele şi prenumele
|
Ap.
|
4.1
|
||
4.2
|
||
4.3
|
||
4.4
|
||
4.5
|
||
4.6
|
*Se trec vecinii de pe palier,
vecinul de deasupra şi cel de dedesubt.
Conform aprobării Adunării
generale a proprietarilor asociaţi, care a avut loc în data de
____________________, sunt de acord ca la apartamentul de la punctul 2, să
funcţioneze Persoană juridică de la punctul 1, în următoarele condiţii:
- Să
se respecte programul de linişte şi somn din cadrul Asociaţiei de Proprietari
Nr. ___________,şi anume_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-Să nu se determine cheltuieli
suplimentare pentru asociaţie altele decât cele stabilite legal.
-Să nu se schimbe obiectul de
activitate fără înştiinţarea în prealabil a Preşedintelui Aociaţiei de
Poprietari Nr. _______.Obiectul de activiate pentru care se dă prezentul acord
este
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-Să se obţină toate avizele şi
autorizaţiile necesare funcţionării, inclusiv pentru modificări asupra
proprietăţii individuale.
-Să nu se aplice panouri
publicitare, de reclamă sau de firmă pe spaţiile din exteriorul clădirii aflate
în proprietatea comună a proprietarilor fără acordul acestora şi fără existenţa
unui contract de închiriere între Asociaţia de proprietari şi proprietarul
apartamentului/firmei.
-Să nu schimbe destinaţia
apartamentului total sau parţial, decât cu aprobarea asociaţiei. În cazul
schimbării destinaţiei apartamentului, total sau parţial, în termen de 10 zile
de la data semnării prezentului acord se va încheia Convenţia anuală cu privire
la repartizarea cheltuielilor aferente consumurilor, între asociaţie şi
persoana juridică .
-Proprietarul direct sau prin
intermediul chiriaşului, îşi va achita toate obligaţiile ce îi revin pe cota
parte indiviză şi/sau pe consumatori tehnici sau de altă natură , către
asociaţie.
Acordul al proprietarilor
direct afectaţi, din vecinătate, se v-a obţine înainte de încheierea
prezentului acord şi cade în sarcina proprietarului apartamentului/spaţiului
nr._______________.
Nerespectarea uneia dintre
condiţiile menţionate mai sus atrage anularea prezentului acord de principiu
prin Decizia Comitetului Executiv.
Alte clauze de comun acord
stabilite:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Prezentul acord se încheie în 9
exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Acordul şi semnăturile proprietarilor direct afectaţi:
NUMELE SI PRENUMELE
|
AP.
|
COD NUMERIC PERSONAL
|
SEMNATURA
|
|
4.1
|
||||
4.2
|
||||
4.3
|
||||
4.4
|
||||
4.5
|
||||
4.6
|
DATA__________________________
Asociaţia de proprietari nr. ______ Persoana
juridică_______________
Preşedinte ______________________ Reprezentant___________________
Administrator___________________
L.S. L.S. Proprietar
ap. nr.____________________
_____________________________________
L.S.
ANEXA nr. 5
CONVENŢIA
ANUALĂ
pentru
stabilirea criteriilor de repartizare a cheltuielilor şi obligaţiilor
financiare
ce le revin persoanelor juridice din cadrul asociaţiilor de
proprietari
încheiată
azi_________________________cu firmele din bloc
sub
nr._____________________________
ÎNTRE:
1. ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
Nr. _______, cu sediul în localitatea ___________________,
str. ___________________, nr._______, Bl._____, Sc.____, Ap.______,
Telefon_______________________, Judeţ______________,cu cod fiscal nr.
_________________________, cont nr. deschis la _________________________________,
reprezentată prin Dl./D-na___________________________________, având funcţia de
preşedinte al comisiei de cenzori şi Dl./D-na_______________________________,
având funcţia de administrator.
ŞI
2. PROPRIETAR: Dl
________________________________________, proprietar al apartamentului nr.
______, situat în TÎRGU MUREŞ, Str. _________________________, Nr.________,
Bl.______, Sc._____, Et._____, conform actului de proprietate nr.
________/_________________, posesor al B.I./C.I. seria ______, nr.
_________________, eliberat(a) de _____________________, la data de
_________________, C.N.P.____________________________.
SI
3. PERSOANA JURIDICA_____________________________________________,
cu sediul în ______________, Str.___________________, Bl._____, Sc.____,
Ap._____, Telefon______________________, înregistrată la Registrul Comerţului
cu nr.______/_________/_______________,cod fiscal___________________, cont nr.
______________________, deschis la __________________________, reprezentată
prin ________________________, în calitate de ___________________________,
domiciliat(ă) în localitatea________________, str. _____________________,
nr._____, bloc______, sc.____, ap._____, cu B.I./C.I. seria_____, nr.
_______________, eliberat(ă) de Poliţia _______________________, la data de
_________________, C.N.P._____________________________, a intervenit
următoarea convenţie, conform hotărârii Adunării Generale care a avut loc în
data de ______________ şi în baza acordului încheiat în data de
_______________________, s-a convenit la stabilirea cotelor de contribuţie la
cheltuielile aferente consumurilor determinate de activităţile desfăşurate în
următoarele condiţii:
Art. 1. Obiectul
convenţiei il constituie repartizarea sumelor suplimentare privind cheltuielile
de întreţinere, în funcţie de obiectul de activitate, de numărul persoanelor
care desfăşoară aceste activităţi şi care beneficiază de rezultatele activităţilor
şi de baremurile stabilite prin legislaţia în vigoare şi pe baza prezentei
convenţii.
Art.2. Perioada
pentru care se încheie prezenta convenţie este de 1 an calendaristic,
producându-şi efectele de la data semnării ei de către părţi.
Art. 3. Calculul
cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei se vor face conform datelor
din anexa 1.
Art.4.Alte
clauze asupra cărora am
convenit___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Art. 5. Modificările
ulterioare ale clauzelor stipulate în prezenta convenţie sunt admise numai cu
acordul părţilor.
Art. 6. Plătitorul
se obligă a răspunde material şi civil, suportând consecinţele răspunderii
penale, după caz, pentru pagubele aduse asociaţiei, ca urmare a neplăţii
cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei şi pentru nerespectarea
celorlalte condiţii stipulate în prezenta convenţie.
Art. 7. Repartizarea
cheltuielilor în cadrul Asociaţiei de Proprietari Nr. ___________, aferente
proprietăţii situate la apartamentul/spaţiu nr.__________________, se face
astfel:
-Consumul privind apa
rece:pentru______________________persoane
sau______________________________________________,
-Consumul privind apa
caldă:pentru______________________persoane
sau______________________________________________,
-Consumul
privind gazele naturale:pentru______________________persoane
sau______________________________________________,
-Consumul
privind energie electrică (inclusiv pentru ascensor)
pentru______________________persoane,
-Consumul
privind colectarea şi evacuarea gunoiului menajer:
pentru:_______________persoane.
-Fondul
de salarii privind____________________________________________________________________________,
pentru__________/_________________/_____________________persoane şi/sau
______________________________________________________.
Alte
cheltuieli__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Art.
8. Prin prezenta convenţie nu se degrevează proprietarul de la plata
cheltuielilor pe cota parte indiviză, pe consumator tehnic şi/sau de altă
natură.
ANEXA 1:
SPECIFICATIA
|
DATE privind
PROPRIETATEA De la apartamentul/spaţiu________
|
|
PENTRU ASOCIATIE PROPRIETAR PERSOANA JURIDICĂ
Preşedinte,
...............................
................................... ......................................
L.S. L.S. L.S.
Cenzor
Administrator
ANGAJAMENT
DE PLATĂ
Subsemnatul______________________________________________,
domiciliat în Tîrgu Mureş, str. ____________________________, nr. _______,
bl._______, ap._____, posesor al B.I. seria _______,
nr.______________________________, eliberat de________________________________,
membru al asociaţiei de proprietari nr.297 mă angajez să achit debitul restant
în valoare de__________________________lei, în mod eşalonat, într-un nr.
de____________, rate lunare, cuantumul fiecăreia fiind în valoare
de_________________________lei, precum şi să achit cota lunară curentă la plata
cheltuielilor de întreţinere.
Declar că, în cazul în care nu
respect prevederile prezentului angajament, accept măsurile pe care asociaţia,
conform legii, le poate lua împotriva mea.
Data______________________
Preşedinte asociaţie, Proprietar,
___________________________
_______________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu