De ce este nevoie să cunosc
prevederile acestei legi?
Pentru
că:
Ø
Sunt cetăţean român şi plătesc
taxe şi impozite statului român;
Ø
Sunt responsabil şi vreau să ştiu
cine şi cum gestionează banul public;
Ø
Cei pe care i-am ales trebuie să
mă reprezinte şi să-şi respecte promisiunile;
Ø
Funcţionarii din instituţiile
publice sunt în slujba mea şi nu invers;
Ø Administraţia
publică trebuie să fie transparentă iar eu pot schimba lucrurile în sensul
acesta.
Care este scopul Legii 215/2001 ?
Ø
Reglementarea regimului general
al autonomiei locale, precum şi organizarea şi funcţionarea administraţiei
publice locale.
Ce înseamnă autonomie locală?
Ø Autonomia
locală reprezintă dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei
publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, administrativ şi financiar, în
numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, treburile
publice, cu respectarea prevederilor legale.
Ø Autonomia
locală priveşte organizarea, funcţionarea, competenţele şi atribuţiile, precum
şi gestionarea resurselor care, potrivit legii, aparţin comunei, oraşului,
municipiului sau judeţului, după caz.
Ce înseamnă autoritaţi ale administraţiei
publice locale?
Ø Autorităţile administraţiei publice prin care
se realizează autonomia locală în comune, oraşe şi municipii sunt consiliile
locale comunale, orăşeneşti şi municipale (autorităţi
deliberative) şi primării (autorităţi executive).
Ø
Autoritatea administraţiei publice locale, la
nivelul judeţelor, pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale, orăşeneşti
şi municipale, este consiliul judeţean.
Cine
sunt aleşii locali?
Ø Aleşii
locali sunt primarul, consilierii locali, preşedintele consiliului judeţean şi
consilierii judeţeni; mandatul fiecăruia este de 4 ani şi se exercită în
condiţiile legii.
Cine este prefectul?
Ø Prefectul
este reprezentantul Guvernului, pe plan local, şi conduce serviciile publice descentralizate
ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitaţile
administrativ-teritoriale.
Când şi cum se desfăşoară şedinţele
consiliului local?
Consiliul
local se întruneşte în şedinte ordinare :
Ø Lunar,
la convocarea primarului; se poate întruni şi în şedinte extraordinare, la
cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor
consiliului;
Ø În caz
de forţă majoră şi de extremă urgenţă pentru rezolvarea intereselor
locuitorilor comunei, oraşului sau municipiului sau în alte situaţii stabilite de
regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, convocarea se poate
face de îndată.
Ø
Şedintele consiliului local sunt
publice, aceasta înseamnă că la aceste şedinţe are acces orice persoană
interesată.
Ø Dezbaterile
şi modul de exprimare a voturilor se consemnează într-un proces-verbal semnat
de preşedintele de şedinţă şi de secretarul unităţii administrativ-teritoriale.
Ø O copie
a procesului-verbal, aprobat de consilierii participanţi la şedinţăse afişează
la sediul primăriei şi, după caz, pe pagina de internet a unităţii administrativ-teritoriale, în termen de 3 zile de la terminarea şedintei.
Când şi cum se desfaşoară şedinţele
consiliului judeţean?
Ø
Consiliul judeţean se întruneste în şedinţa ordinară
în fiecare lună, la convocarea preşedintelui consiliului judeţean;
Ø
Se poate întruni şi în şedinte extraordinare
ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei
treimi din numărul membrilor consiliului ori la solicitarea prefectului,
adresată preşedintelui consiliului judeţean în cazuri excepţionale care
necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea şi înlăturarea
urmărilor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau
epizootiilor, precum şi pentru apărarea ordinii şi liniştii publice; în caz de
forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor
judeţului, convocarea consiliului judeţean se face de îndată.
Ø
Şedintele consiliului judeţean se
desfaşoară legal în prezenţa majorităţii consilierilor judeţeni în funcţie.
Ø Consiliul
judeţean adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi, în afara
cazurilor în care legea sau regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului
cere o altă majoritate.
Cum pot cetăţenii să-şi manifeste
iniţiativa cetăţenească?
Ø
Cetăţenii pot propune consiliilor
locale şi consiliilor judeţene pe a căror rază domiciliază, spre dezbatere şi
adoptare, proiecte de hotărâri.
Ø Promovarea
unui proiect de hotărâre poate fi iniţiată de unul sau mai mulţi cetăţeni cu
drept de vot, dacă acest proiect este susţinut prin semnături de cel puţin 5%
din populaţia cu drept de vot a unităţii administrativ-teritoriale respective.
Ø Iniţiatorii depun la secretarul unităţii
adminitrativ-teritoriale forma propusă a proiectului. Acesta va fi afişat spre
informare publică, prin grija secretarului unităţii administrativ-teritoriale.
Ø Listele de susţinători se întocmesc pe formulare puse
la dispoziţie de secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi vor cuprinde
numele, prenumele, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate şi
semnaturile susţinătorilor.
Ø După depunerea documentaţiei şi verificarea acesteia de
către secretarul unităţii administrativ-teritoriale, proiectul de hotărâre va
urma procedurile reglementare de lucru ale consiliului local sau judeţean, după
caz.
Care sunt actele autorităţilor
publice locale?
Ø
Primarul emite dispoziţii, care
se comunică în mod obligatoriu prefectului judeţului, în cel mult 5 zile
lucrătoare de la semnarea lor.
Ø
Consiliul local adoptă hotărâri,
care se comunică în mod obligatoriu primarului şi prefectului.
Ø Consiliul
judeţean adoptă hotărâri, care se comunică în mod obligatoriu prefectului
judeţului.
Ø Actele
autorităţilor administraţiei publice locale se vor aduce la cunoştinta publică prin
grija secretarului unităţii administrativ-teritoriale.
Ø Dispoziţiile
primarului, hotărârile consiliului local şi hotărârile consiliului judeţean
sunt supuse controlului de legalitate al prefectului, în condiţiile legii care
îi reglementează activitatea.
foarte utila sinteza, asteptam si altele.
RăspundețiȘtergere